Kreativitásfejlesztés és művészetterápia
A művészetek valamennyi ága azt a lehetőséget adja meg, hogy közelebb kerüljünk önmagunkhoz, ezáltal a velünk kapcsolatban álló világhoz is. A zene, a mozgás, a kép, az érintés, mint a beszéd előtti (preverbális) korban megtapasztalható összjó-érzés lehetőségét kínálják. A művészetterápia eszközrendszerének középpontjában pontosan ezek a nonverbális kifejezési módok állnak. Ez egy olyan típusú művészeti nevelés, ahol nem a produktumon van a hangsúly, hanem a kreativitás fejlesztésén és az alkotói-terápiás folyamatok elindításán.
A képzőművészet terápia lényege, hogy az egyén alkotóképessé válik, és ezzel megtalálja a hidat önmaga és a valóság között. Esztétikai minősége révén pedig mindig új és új alkotásra sarkall, ami alapja annak, hogy a módszer öngyógyító metódussá válhasson. E nélkül az alapvető inspiráció nélkül nem lehet szakmai fogásokat, technikákat tanítani és hatékonyan elsajátítani. Segíti a kifejezés, a kommunikáció, és a megértés alapvető funkcióit, fejleszti a szellemi képességeket és a kézügyességet, amelyek a művészi folyamatban rejlő belső szerveződéshez és integrációhoz tartoznak. Az alkotói folyamat során kialakul egy olyan bensőséges ritmika, „flow”-élmény vagy tudatállapot, amely a koncentrációval karöltve átrendezi, rendezi a belső gondolati struktúrát is.
Ha csak magát a képzőművészeti technikát alkalmazzuk, és fokozatosan bővítjük az érzékszervi csatornákat érő ingerek számát, eljuthatunk egy egészen komplex, minden érzékszervre egyszerre ható módszerig, ahol megjelenik a drámai élmény, a mozgás, a zene és az alkotás szervesen egymásra építve, mint rendszer.
Említhetnénk sok olyan területet, ahol a művészettel radikális változásokat lehetne elérni. Ilyen a különböző tanulási nehézségekkel, a szociális- és magatartászavarral küzdő gyerekek oktatása. Valamint az értelmi fogyatékkal, és az egyéb testi fogyatékkal élők nevelése.
Számomra a művészetterápia, a hozzá kapcsolódó művészeti fejlesztés, nevelés sok új élményt, örömöt, nagy felismeréseket hozott, és a munkámban további perspektívát jelent.
Orosz Helga
folyt.köv.
Az alább csatolt dokumentumban olvashattok részletesen a fentiekben felvázolt módszerről: